#koronavírus #maradjotthon #vigyázzunkegymásra

Mi is teljes mellszélességgel kiállunk a #maradjotthon kampány mellett, ezért 7 hasznos, gyakorlatias tippel segítünk neked, hogy lelkileg átvészeld ezt az időszakot. Sőt, a kapcsolataid talán még meg is erősödnek, és sem a fizikai erőnlétet, sem a lelki egészséged nem szenved komoly csorbát, ha elég tudatos vagy.

#01 Legyen meg a napi rutinod!

Oszd be a napodat, kelj fel időben és ne pizsamában mászkálj, öltözz fel. Fontos a kényelem, de választhatsz olyan ruhát is, amiben komfortosan érzed magadat, mégis csinos. Ne slamposodj el, és ne csak a párod miatt ne. Magad miatt is. Mert az, ami rajtad van, befolyásolja azt is, ami belül van. Egészen máshogy érzed magadat egy kinyúlt maci-naciban, mint mondjuk egy sikkes jóganadrágban. Egyébként is, a streccses anyagok rendkívül kényelmesek, mégis csinosak. 

Ha a családoddal vagy a pároddal élsz, mindenkinek legyen meg a maga dolgozós vagy tanulós ideje. A pihenőidőt töltsétek együtt, például a közös ebéd remek alkalom arra, hogy kikapcsolj agyilag. Ne kizárólag a koronavírus és a válság legyen a téma, sőt! Beszélgessetek a közös emlékekről (például nyaralás), az esti filmről vagy bármilyen “semleges” témáról.

Így összezárva még nagyobb jelentőséggel bír az én idő. Minden nap szakíts magadra egy kevés időt: ilyenkor se férj, se gyerek ne legyen a közeledben. Videótelefonálj a barátnőddel, vegyél hosszabb fürdőt. Gyújts meg egy gyertyát, kapcsold le a villanyt, a mobilodon tegyél be valami jó zenét, vedd elő azt az illatos szappant vagy tusfürdőt, amit még ajándékba kaptál és már régóta tartogatsz, hogy majd egy különleges napon kipróbálod. Igyál meg egy pohár bort vagy teát, élvezd pár kocka étcsoki aromáját. A lényeg, hogy picit kényeztesd magadat.

#02 Kevesebb hírt olvass

A napi hírek böngészését is tedd rutinná! Legfeljebb háromszor nézz híradót a tévében (reggel, délben, este) vagy az interneten, hiteles forrásból.  Tudjuk, hogy ilyen helyzetben minden információmorzsa értékes, de nem maradsz le semmiről, ha nem olvasod az online hírportálok cikkeit minden fél órában. 10 perc alatt könnyen visszakereshetsz mindent, ami érdekel vagy elolvashatod az összefoglalókat is. 

Ez fontos egyrészt azért, hogy ne idegesítsd fel magadat (munka közben meg főleg nem!), másrész ne akassza meg a napodat.

#03 Csökkentsd a stresszt tudatosan légzéstechnikával és sporttal

Ha már elkerülni nem tudod, tegyél meg mindent azért, hogy ne uralkodjon el rajtad a stressz! A stressz gyengíti az immunrendszert, egészségkárosító és akadályoz a normál napi tevékenységek végzésében. Kiváló módszer a légzéstechnika és a sport. Előbbire bármikor, bárhol van lehetőséged. Ha teheted, menj ki a szabad levegőre (csakis oda, ahol nincs tömeg, és tartsd meg a minimum 2 méter távolságot az emberektől!), de legalább nyisd ki az ablakot. Igen, akkor is, ha hideg van! A hideg, oxigéndús levegő frissítően hat az agyadra, elméd kitisztul és jobban megy majd a gondolkodás is.

A helyes légzéstechnika:

  1. Szívd be a levegőt mélyen (hasi légzés!), majd kétszer olyan lassan fújd ki.
  2. Figyelj a légzésedre! Éld át, érezd át. Figyeld meg, ahogy a levegő be-, majd kiáramlik a tüdődből. Trükk: kilégzéskor fütyülj vagy hallass halk, sziszegő hangot, így tudod kontrollálni a folyamatosságot.
  3. Majd vidd bele a testedet is: belégzés közben nyújtózkodj, állj lábujjhegyre, karjaiddal nyújtózkodj az ég felé.
  4. Kilégzés közben lassan ereszkedj le guggolásig. 
  5. Ülj törökülésbe, hajolj előre, fejedet is hajtsd le és nyújtózkodj, ameddig csak tudsz. 
  6. Most egyenesedj fel és közben lélegezz mélyen befelé. 

Zene ajánló: Palya Bea – Beszív-kifúj

A légzéstechnika mellett ne hanyagold el a testmozgást sem. A sport kihagyására pedig a karantén nem kifogás, hiszen rengeteg gyakorlat van, amit otthon is elvégezhetsz. Nem mellesleg az immunrendszeredet is erősíted napi 30 perc kardió mozgással. Ez pedig a jelen helyzetben igencsak hasznos, nem igaz?

Itt pedig még ingyenes fitneszvideókat is találsz.

#04 Józan ésszel kezeld a negatív gondolataidat

Légy racionális! Tegyél fel magadban egy konkrét kérdés és keress rá racionális választ. “Éhen fogok halni?” Gondold végig, mi történt azokban az országokban, ahol sokkal rosszabb a helyzet, mint nálunk, például Olaszországban. “Teljes az ellátás, senki sem halt éhen”. 

Ha megrohannak a negatív gondolatok, tereld el a figyelmedet valamivel. Bármit is csináltál, válts valami egészen másra. Ha munka közben ér a gondolat-roham, állj fel, tegyél be valami zenét, nyújtóztasd meg elgémberedett tagjaidat, igyál egy teát. 

Ha hagyod, hogy a félelem eluralkodjon rajtad, csak ártasz magadnak, ráadásul gondolkodni sem fogsz tudni, nemhogy a helyzetet megoldani. És hát lássuk be, attól, hogy teljesen belesüllyedsz a sötétebbnél sötétebb gondolatokban, a probléma még nem oldódik meg, ugye? 

Ha nem sikerül kizökkenned, beszélj valakivel, így részben leteszed a terhet, másrészt reálisabban fogod látni a helyzetedet.

#05 Ismerd fel vagy teremts minden nap apró örömforrásokat

Feladat: minden egyes nap találj valamit, aminek örülhetsz, amiért hálás lehetsz, és ezt írd le magadnak. Például “Édesanyám egészséges, a családban mindenki jól van. Levittem sétálni a kutyust, aki rettentő örömmel futkározott az utcán. Végre volt időm olyasmire, amire korábban nem (rendbe tettem a szekrényben, megsütöttem egy süteményt). Megvan a munkám, nincsenek anyagi gondjaim. A szeretteim mellettem állnak.“

Nevess minél többet! A nevetés feledteti a nehézségeket és nem utolsó sorban boldogsághormont termel. Nézz vígjátékokat, vicces videókat, játsszatok Activityt a családoddal, hülyülj a barátokkal videóchaten. 

#06 Kerüld a negatív embereket!

Építsd le azokat az embereket, akik félelemmel és pesszimizmussal elszívják az örömöt, a reményt! Először add a tudtukra, és ha nem változtatnak, ne kövesd őket Facebookon, Instagramon. Egyszerűen ignoráld a túl negatív megnyilvánulásokat. Ne legyen bűntudatod, mert ez önvédelem, könnyű átvenni mások pesszimizmusát és belekerülni egy negatív gondolat-spirálba. Inkább előzd meg!

#07 Keress közösséget, a meglévőket tartsd meg

Itt a lehetőség, hogy egy online közösség tagja legyél! Ha olvasod a híreket és aktívan jelen vagy a közösségi médiában, láthatod, hogy mi emberek összetartunk a bajban. Számtalan segítő Facebook csoport alakult, például a Tudatos Nők Klubja. Mi nők még inkább fogjunk össze, hiszen mi képezzük a család gerincét, mi tartjuk össze a családot. Ha szeretnél egy támogató női közösség tagja lenni, ahol bármikor tehetsz fel kérdést és kérhetsz segítséget, gyere és csatlakozz!

Ha vannak barátaid, közeli hozzátartozóid, szerencsés vagy! Tartsd meg a kapcsolataidat és oszd meg azokat a hétköznapi pillanatokat, amiket amúgy nem tennél. Videótelefonálj a édesanyáddal, miközben főzöl, vagy igyál meg a barátnőddel egy kávét reggel. Ha home office-ban vagy, kommunikálj minél többet a munkatársaiddal telefonon is, ne csak írásban.

Az emberi közösség, a család, munkatársak vagy sporttársak olyan védőhálót jelentenek, ami segít túlélni minden válságot. Figyelj oda másokra, még sokkal jobban, mint egyébként. Kérdezd meg, hogy érzik magukat, hogyan kezelik ezt a helyzetet. Tegyél fel minél több kérdést, mert ez az érdeklődés és szeretet jele. Meglátod, ők is kérdezni fognak és ez most a legfontosabb. Támogassátok egymást. Most nem az a lényeg, hogy tanácsokat adj, csak hallgasd meg őket és ők is meghallgatnak téged.

Esténként legyen közös program a gyerekeiddel, a pároddal. Olvassatok mesét, játszatok együtt, rajzoljatok, gyurmázzatok, vegyétek elő a társasjátékokat.

Jeligénk: Maradj otthon! Vigyázzunk egymásra.

#Mutass példát! #Maradj otthon, #vigyázzunk egymásra

0

Cím hozzáadása